weekje stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willianne Krol - WaarBenJij.nu weekje stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willianne Krol - WaarBenJij.nu

weekje stage

Blijf op de hoogte en volg Willianne

11 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Goeiemorgen allemaal,,

Daar ben ik weer met een verslag vanuit het warme Suriname.

Zondagmorgen was er een dienst in de andere kerk omdat ze gezamenlijk het jaar gingen openen ik wist bijna zeker dat de dienst om 10 uur zou beginnen maar toen ik daar om 10 voor 10 kwam was de dienst toch al wel begonnen hoe Surinaams kan je worden in 4 maanden :) Gelukkig was ik nog welkom en duurde de dienst nog ong. een uur! S’ middags heb ik heerlijk genikst en s’ avonds was er weer een dienst in de lepra kliniek. Toen ik daar aankwam was de voorganger ook al begonnen dit keer lag het niet aan mij maar hij dacht dat hij wel vast kon beginnen! Toch heb ik een goede dienst gehad tussen deze mensen!! Bijzonder om mee te maken ik kan gewoon bijna niet uitleggen hoe het daar is in soort barakken wonen de mensen de 1 met een half been de ander zonder voeten enz.
Elke keer ben ik er weer erg van onder de indruk!

Maandag ging om kwart voor 6 de wekker en was het tijd om naar stage te gaan (eigenlijk ben ik op maandag vrij maar omdat de dagopvang weer startte kon ik het niet laten om te gaan )
De kinderen kwamen jammer genoeg konden ze niet allemaal komen wat een bus van een andere stichting kon niet komen omdat de mensen aan het staken waren i.v.m. het al 6 maanden niet uitbetalen van hen loon. Sneu dat de kinderen daardoor niet naar de dagopvang konden komen. Ze zijn de hele week niet geweest en ik ben benieuwd hoelang dit nog duurt. Om 3 uur zat de stage dag er alweer op. S’ avonds gingen we even eten halen en na een hele lange tijd werd het patat best lekker :)

Dinsdag zat ik weer netjes op tijd op mijn fiets naar stage toe maar na een paar 100 meter hoorde en voelde ik mijn achterband leeg lopen NEE NIET NU dacht ik toch maar doorgefietst naar stage en daar even gekeken maar mijn hele ventiel was ervan. Ik heb ondanks dat toch een leuke stage dag gehad want mocht een Surinaamse stagiaire inwerken ben met een collega en 3 kinderen heerlijk wezen wandelen en nog weer even in de hindoestaanse winkel gekeken naar die mooie jurken. Ik twijfel echt of ik er 1 mee zal nemen naar Nederland. Na de lange wandeling in de brandende zon hebben de kinderen heerlijk gegeten en gedronken en daarna heb ik de kinderen een massage gegeven. Maarja toen was de stage dag echt om en moest ik naar huis de zon was fel en het was erg warm en daar ging ik met de fiets aan mijn hand en een zware rugtas op mijn rug lopend naar de stoelmanstraat ik was blij toen ik thuis was en onder de koude douche kon gaan staan! S’ avonds ging ik met mijn huisgenoten aan de waterkant eten het was heerlijke bami met een loempia en een bakkabana mmm smullen maar. Natuurlijk was het weer veel te veel en gingen we dus met de restjes in een tasje naar huis.

Ja woensdag was wel weer een dag apart op stage want dat was de zwemdag ik had me er al best op verheugd na de vakantie en ik zou een jongetje meenemen die zwemmen geweldig vind. Opeens zag ik een Nederlandse vrouw die ik hier heb leren kennen met nog veel meer bakara’s (blanken) aan komen lopen. Dit bleken medewerkers van de KLM te zijn geweldig toch zij kwamen ook mee om te zwemmen en hoe meer begeleiding hoe meer kinderen er mee kunnen. Alle kinderen en begeleidsters stonden klaar en het was even wachten op de chauffeur van Betheljada met bus. Dit duurde wel vaker langer maar nu haalde hij zijn record en kwam gewoon niet opdagen de reden zal ik maar achterwege laten. Dus het zwemmen ging niet door en de kinderen konden weer omgekleed en terug op de groep. Jammer maar wel echt Surinaams. Oh ik vergeet helemaal te vertellen dat ik s’ morgens nog niet op mn fiets kon en dus met de taxi ben gegaan. Dat zou s’ middags dus weer lopen worden maar een moeder van 1 van de kinderen was zo lief om mij even thuis te brengen (dat is dan ook wel weer echt Surinaams) en scheelde me mooi een half uur in de zon lopen! S’ avonds kon ik mooi mijn restje bami eten. En heb ik nog een poosje aan mijn schoolwerk kunnen werken want ja zolang heb ik niet meer!

Donderdag begon ik een uurtje later met stage omdat daarvoor een man met een bus vol kinderen (die moesten denk ik naar school vandaar) mijn fiets even kwam maken in ieder geval een nieuwe achterband erop leggen! En best grappig is dat het maar 20 SRD koste dus zeg maar € 4,60 en ik zelf een nieuwe voorband erop heb gelegd en alleen voor de band al 15 SRD moest betalen.. Om 8 uur kwam ik dus fietsend aan op mijn stage. Ik ben heerlijk op het erf gaan wandelen met de kinderen. Ik had allemaal knipjes meegenomen naar stage deze waren gestuurd vanuit NL en die kon ik mooi uitdelen op mijn stage (zie foto’s dat zegt denk ik genoeg)
Rond het eten had mijn collega opeens een vergadering en zat ik daar alleen met die Surinaamse stagiaire en alle kinderen moesten eten krijgen oeps.. gewoon beginnen en dan maar zien hoe het loopt. Het kwam gelukkig allemaal goed en de kinderen hebben allemaal hun eten gehad! Om half 2 moest mijn collega kinderen naar huis brengen en bleef ik dus alleen over met de kinderen ik heb ze voorgelezen uit het typische Nederlandse boek Jip en Janneke blijft leuk!!

En toen was het alweer vrijdag..
Weer een stage dag van 7 tot 15 en ik ben met de Surinaamse stagiaire en 3 kinderen naar het ECO resort gegaan daar kan je heerlijk wandelen en zitten. de kinderen genoten weer ik had appelmoesjes meegenomen en ze die lekker gegeven ook toe heb ik een paar foto’s gemaakt mooi toch? Verder heb ik een heerlijke dag gehad s’ avonds soepje gegeten wijntje erbij verder de hele avond lekker buiten zitten kaarsje aan en een echt weekend/vakantie gevoel hebben!

Vandaag gaan we met de taxi naar Overbridge dit moet super mooi zijn. Hangmat en een grote koelbak mee en genieten maar! Op het strand bij het water klinkt best goed ;)
Jullie horen en zien snel hoe het was!

Nog maar 4 weken en dan…….

(foto's volgen vanavond :))
Een Brasa uit SU

  • 11 Januari 2014 - 13:58

    Bertine:

    Klinkt weer heel mooi en interessant Willianne!
    Succes de laatste weken, met je stage afronden enzo ;)
    liefs.

  • 11 Januari 2014 - 15:19

    Oma:

    ha lieverd wat een prachtig verslag ,
    knap zoals je dat elke keer weer verwoord ,we zien het zo voor ons .
    op naar de volgende liefs opa en oma.

  • 11 Januari 2014 - 16:11

    Emiel:

    Ha Wllianne.

    Het is weer een erg mooi verslag geworden,
    Dus verder gaat alles goed in Suriname?
    Hier wordt het de komende dagen een beetje winters,een paar
    graadjes vorst,en in de loop van de week waarschijnlijk wat sneeuw.
    Nog een paar weekjes,dan ben jij ook weer in het koude nederland.
    We denken aan je.Goede zondag morgen,en hou je taai de laatste weken.
    Groetjes en -XXXX-jes van Emiel en Stieneke.

  • 15 Januari 2014 - 18:54

    Joop En Dini Bekamp:

    Ha Wllianne.

    Nou je verslag weer gelezen,wij staan er verstelt van hoe jij je zo kunt vermaken daar.Maar wij vinden het geweldig zo jij je kunt vermaken.Ja en niet allen plezier in zo`n mooi land maar ook fijn dat je jezelf
    zo kunt inzetten voor de kinderen.Ze zullen je straks echt missen.Want niet iedereen kan zo omgaan met de kinderen.Je zult ons straks wel de ogen uitsteken ,want je zult wel mooi bruin zijn.Zien we je straks terug als Willianne of een Surinaamse. ( Grapje )

    Willianne de groeten van je buurtjes.

  • 18 Januari 2014 - 20:03

    Oom Bart:

    Lieve Willianne hoe gaat het met jou? met mij gaaat het wel. denk veel aan je ook op je terugkomst bij leven en welzijn. al weer 2 weken om van het nieuwe jaar, gaat hard he. op mijn werk gelukkig druk. 30 nov was ik er alweer 21 jaar dat ik daar werk. bedankt voor je mooie kaart. 6 januari was ik al weer 12 1/2 jaar op koor, mooi he. Willianne ik wens je veel sterkte en kracht van Boven. Hg van ome Bart vd Krol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willianne

Actief sinds 17 Mei 2013
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 25978

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 06 Februari 2014

Stage/vrijwilligerswerk

Landen bezocht: